Varför träna Bujinkan?

Genom att träna okonventionella lösningar på konfliktsituationer lär vi oss att finna kreativa lösningar på konflikter.

Den ena sidan av träningen gäller medvetandet eller själen, den andra gäller kroppen. Dels tränar vi kroppen genom styrkeövningar och tänjningar, samtidigt som vi lär känna kroppen för att kunna bevara hälsa och kraft, dels tränar vi kroppen att utföra de rörelser som utgör basen för budoutövarens tekniker, och basen för utövarens filosofi.

Medvetandet och personligheten övas framförallt när kroppen tränas. Att i trevlig miljö träna sig att handskas med andras och egna aggressioner gör en lugnare och säkrare.

 

Bujinkan Hombu Dojo (huvuddojo) i Japan 1997–2015, då den revs och en ny byggdes.

Nybörjarträning

Om du tycker att det här låter intressant och att det kan vara något för dig så är du varmt välkommen till Sveavägen 130 för att träna med oss. Som nybörjare så får du självklart prova några träningspass innan du bestämmer dig för om du vill fortsätta.

Under den första tiden kommer din träning i huvudsak att bestå av fallträning, balans- och koordinationsövningar, slag-, spark- och kastteknik. Allt för att öka din kondition och rörelseförmåga. Du måste få en stabil och trygg grund att stå på, annars får du svårt att förstå framtida mer avancerad träning.

Ett felaktigt rörelsemönster som är invant är mycket svårt att ändra på och det kan i längden ge upphov till förslitningsskador. Den första tiden är viktig för dig då du kommer att lära dig dina begränsningar, eller snarare lära dig att du faktiskt klarar mer än du tror, bara du försöker!
Vi är flera instruktörer som hjälper dig.

Alla tränar av olika anledningar, en kan vara att lära sig att freda sig. Du ska vara medveten om att det inte finns någon teknik som "alltid" fungerar, den som säger så ljuger, det finns en risk att invaggas i falsk trygghet om du tror på det. I slutänden är det upp till dig om du klarar av att utföra en handling eller inte.

Rikard Sundelius undervisar på träningsläger i Danmark 2010.

Avancerad träning

För all framtid så kommer din träning att innehålla fallteknik. Övningarna är påvisat bra för otränade ryggar, framförallt för dig som har ett stillasittande jobb. All träning utgår från en stabil grund som du sakta men säkert bygger upp med olika sorters rörelseövningar. Efter en tids träning får du lära dig behärska grunderna i flera japanska traditionella vapen, såsom Katana Naginata, Yari, Bokken, Bo, Jo, Jutte o.s.v.

Träningen saknar alla inslag av tävling och passar såväl tjejer som killar.

I strävan efter att utveckla alla medlemmar i vår klubb försöker vi i möjligaste mån hjälpa alla medlemmar att få komma iväg på träningsläger för att lära sig mer, träffa andra utövare och delta i den stora gemenskapen där.

Våra instruktörer åker ofta på träningsläger för att inhämta mer influenser till den dagliga träningen. Klubbens instruktörer åker regelbundet till Japan och Hombu Dojo (huvuddojon) för att träna med Soke Masaaki Hatsumi och dennes närmaste elever.

Som elev hos oss får du även möjligheten att få följa med till Japan för en unik träningsresa med inslag av kultur och historia. På så sätt försöker vi att alltid hålla en hög kvalitet på träningen och våra elever får en bra möjlighet att utvecklas, inte bara som budoutövare, utan även som människor.

Det är den egna erfarenheten som berikar, utvecklar och förändrar.

Gustavo Rodriguez utför en Ganeski Nage på träning 19 juli, 2011.